Strona w budowie. Brak możliwości zakupu kursów.

Wystawa dzieł PIETERA BRUEGLA STARSZEGO 

Dnia 2 października 2018 r. w Muzeum Historii Sztuki (Kunsthistorisches Museum) w Wiedniu otwarta została monograficzna wystawa, poświęcona twórczości PIETERA BRUEGLA STARSZEGO, wybitnego malarza holenderskiego XVI wieku. Wystawa potrwa do 13 stycznia 2019 r. W 2018 r. mija 450 rocznica śmierci Bruegla.  

Jest to pierwszy na świecie tak duży pokaz prac malarza. Do dnia dzisiejszego zachowało się ponad czterdzieści obrazów  (z czego 12 obrazów tablicowych znajduje się w posiadaniu Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu) i sześćdziesiąt grafik Mistrza. Ten stan posiadania wiąże się z historią panowania Habsburgów, którzy doceniali niezwykłą jakość i oryginalność malarskiego świata Bruegla już za życia artysty i starali się gromadzić jego prace.

Na wystawie prezentowanych jest aż 30 obrazów i wspomnianych 60 grafik Pietera Bruegla Starszego. Wśród najważniejszych dzieł można zobaczyć  “Triumf śmierci” z Muzeum Prado w Madrycie i “Wieżę Babel” z Muzeum Boijmans van Beuningen w Rotterdamie, a ponadto “Zabawy dziecięce” (znalazło się tam ponad 250 postaci), “Walkę postu z karnawałem”, “Taniec weselny”, “Taniec pod szubienicą” czy “Dwie małpy”. Większość delikatnych drewnianych tablic nigdy nie była dostępna dla publiczności a i inne prace artysty nie opuszczały swoich miejsc głównie ze względów konserwatorskich. W tej sytuacji, wiedeńska wystawa jest pierwszą od ponad 4 wieków okazją do obejrzenia większości prac Pietera Bruegla Starszego. 

Źródło informacji:   https://www.wien.info/pl/sightseeing/museums-exhibitions/pieter-bruegel-khm

image_gallery-kopiajpg

 „Dwie małpy”, 1562 r.

Świetny artykuł na temat Pietera Bruegla Starszego pt.: „Człowiek od ludzików” napisał w „Polityce” (Nr 41/2018) Piotr Sarzyński. W artykule stara się wykazać, że określanie tego artysty „portrecistą życia chłopów” lub „zabawnym czy nawet błazeńskim” nie odzwierciedla ani wielkości, ani genialności Bruegla. Opowiadając o wystawie, a może bardziej – o obrazach malarza, Sarzyński proponuje poruszanie się kilkoma „ścieżkami”, np. antropologiczno-poznawczą (gdzie widz zauważy imponujący socjologiczny obraz współczesnego artyście społeczeństwa) lub ścieżką duchowości (gdzie obrazy podejmują tematy religijne, jednak niekoniecznie pobożne). Niemniej ważne jest spojrzenie na twórczość Pietera Bruegla z warsztatowej perspektywy. Jak pisze P.Sarzyński – „Mimo mnogości treści, które umieszczał na obrazach, całość zawsze sprawia wrażenie wyjątkowo harmonijne, o wspaniale zorganizowanej strukturze i konstrukcji planów. Rzecz ciekawa, w obrazach Bruegla równie ważny co plan pierwszy, jest plan drugi, a nawet trzeci”. 

Sarzyński wspomniał też o osobistych losach artysty (ur. ok. 1525 r. w Broghel koło Bredy, zm. 9 września 1569 r. w Brukseli),  który w młodości odbył długą podróż do Włoch, potem trochę mieszkał w Antwerpii i w Amsterdamie, a w wieku 38 lat przeniósł się do Brukseli. Tam się ożenił, miał dwóch synów, a po 6 latach – zmarł.

Naprawdę warto przeczytać tę relację dziennikarza z Wiednia. 

www.polityka.pl

Informacje o biletach i inne na stronie: https://shop.khm.at/en/tickets/bruegel/

Pozostałe wydarzenia